Inschrijven bij je nieuwe gemeente
Het inschrijven bij je nieuwe gemeente is heel belangrijk, niet alleen vanuit een wettelijk oogpunt, maar ook voor praktische aspecten van je leven in de nieuwe omgeving. Hiermee stel je officieel je nieuwe verblijfplaats vast, wat ook invloed heeft op zaken zoals belastingen, stemrecht en toegang tot gemeentelijke diensten. Dit is de manier waarop de gemeente haar bevolking identificeert en de middelen verdeeld om de levenskwaliteit van haar inwoners te waarborgen.
Termijn voor het doorgeven van een verhuizing
Het proces van je inschrijven bij de gemeentelijke bevolkingsadministratie moet vier weken vóór of uiterlijk vijf dagen nadat je adres verandert gebeuren. De datum die je opgeeft als verhuisdatum op de aangifte, wordt gezien als de officiële verhuisdatum. Geef je de verhuisdatum pas ná vijf dagen door? Dan neemt de gemeente deze datum aan als verhuisdatum en riskeer je de kans op een boete van maximaal €325.
Welke documenten heb je nodig?
Als je gaat verhuizen naar een andere gemeente kun je dit persoonlijk of digitaal doorgeven aan je nieuwe gemeente. Hier heb je een aantal documenten voor nodig:
Een geldig legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs, Nederlandse ID-kaart of vreemdelingendocument)
Een bewijs van inwoning (huurcontract, koopakte, toestemmingsverklaring van de hoofdbewoner)
Verhuizing doorgeven via DigiD
Het doorgeven van een verhuizing kostte vroeger veel tijd en je moest lang wachten bij het gemeenteloket. Tegenwoordig kun je gelukkig veel zaken online regelen, waaronder het doorgeven van je verhuizing aan de gemeente. Dit doe je met behulp van je DigiD. Log in op de website van je nieuwe gemeente en volg de instructies om je verhuizing door te geven. Dit bespaart tijd, moeite en zorgt ervoor dat je verhuizing snel en efficiënt wordt verwerkt. Nadat je dit hebt doorgegeven, past de gemeente jouw adres aan in de Basisregistratie Personen (BRP).
Houd rekening met belastingen
Bij het verhuizen naar een andere gemeente komen ook eventuele veranderingen in belastingen kijken. De tarieven en regels kunnen per gemeente verschillen, dus het is belangrijk om je hier goed over te informeren. Denk aan gemeentelijke belastingen zoals de onroerendezaakbelasting (OZB), rioolheffing en afvalstoffenheffing. Maar het is ook handig om uit te zoeken hoe het zit met parkeervergunningen. In sommige woonwijken is dit vereist. Is dit voor jouw nieuwe gemeente het geval? Dien dan de aanvragen in om boetes te vermijden en zoek uit hoe het zit met beperkingen voor bezoekers. Kortom, zorg ervoor dat je op de hoogte bent van eventuele veranderingen en pas je budget hierop aan.
Uitkering en verhuizen naar een andere gemeente
Ontvang je een uitkering en ga je verhuizen naar een andere gemeente? Dan is het belangrijk om dit op tijd door te geven aan de instantie die je uitkering verstrekt. Dit kan namelijk invloed hebben op je uitkering en eventuele toeslagen die je ontvangt. Heb je hier vragen over? Neem dan contact op met de betreffende instantie.
Goed voorbereid verhuizen met onze checklist
Een verhuizing brengt veel geregel met zich mee, dus het is handig om hier goed voorbereid aan te beginnen. Gebruik onze handige verhuischecklist om ervoor te zorgen dat je niets vergeet. Van het regelen van verhuizen tot het doorgeven van je adreswijziging bij instanties, onze checklist helpt je stap voor stap door het verhuisproces heen. Zo ben jij goed voorbereid op je verhuizing naar een andere gemeente en laat je jouw verhuizing zo soepel mogelijk verlopen.
De 4 garanties van Erkende Verhuizers
(tot €100.000,- verzekerd)
gecertificeerd personeel